Aardige samenvatting van het boek

Het boek

Aardig zijn, een harde eis voor succes.

Succesvol zijn door aardig te zijn, in gedrag en vooral in je aanbod; gewoon dat doen wat de klant wil. Die oproep doen Wim van Gennip en Olivier Akkerman in hun boek Er zit (wel) omzet in aardig zijn.

 

Over de schrijvers

 

Wim van Gennip

Adviseur, werkt altijd vanuit de klant gezien. Doe je het dan goed genoeg of zijn er verbeterpunten? Put uit zijn ervaringen als manager en directeur bij Sligro, Bakkersland, Superunie, Vendex en natuurlijk zijn eigen adviesbureau Project 01.

Schreef al 2 managementboeken.

 

Olivier Akkerman

Een commerciële dienstverlener in hart en nieren, die in staat is mensen in beweging te krijgen. Werkte ruim 25 jaar in management- en directiefuncties o.a. voor Holland Casino, Sligro Food Group, en HANOS. Sinds 2013 zelfstandig

ondernemer, eigenaar van IOWT.

 

Weet jij eigenlijk wel waarom klanten juist bij jou kopen? Hopelijk omdat ze het prettig bij je hebben en je product geweldig vinden. Dat je hun voorkeur hebt boven alle andere alternatieven. Dat ze aardig loyaal aan jou zijn. Toch zien we best veel onaardig aanbod en dat zou niet mogen, als je succesvoller wilt zijn, als je wilt overleven. In de harde wereld van KPI’s, targets en procedures is aardig zijn ook gewoon een harde eis. Want zeker is dat onaardige mensen géén vrienden hebben en onaardige bedrijven géén klanten!

 

Wij zien aardig zijn als de basis voor succes, waarbij aardig zijn méér is dan alleen aardig gedrag. Het vraagt vooral ook om een aardig aanbod, dat doen wat de klant wil. Deze beide vormen van “aardig zijn” zorgen voor wederzijdse loyaliteit tussen de klant en bedrijf, een randvoorwaarde voor je omzet van nu en later.

 

In onze Aardige Knoop is de flow van loyaliteit goed te zien. Hij stroomt continue langs het aardige aanbod, langs je aardige gedrag en langs de systemen en kanalen die je inzet. Iedere verandering van het één heeft consequenties voor het andere. Vind de balans.

Illustratie de Aardige Knoop

 

Daarom doen wij een oproep aan iedereen om aardig(er) te zijn. Voor je klanten, maar ook voor jezelf en je collega’s of medewerkers. Je wordt er leuker door. En succesvoller.

 

Producten verkopen of diensten aanbieden, we zijn er de hele dag druk mee. Daarbij valt op dat alles zoveel lijkt op elkaar; er is zelden iets echt onderscheidend. Hierdoor ontstaat o.a. prijsdruk, omdat de lage(re) prijs nog het enige argument lijkt; je moet je markt kopen. Dat kost marge en dat is jammer. Daarbij is je aanbod minder aardig van (minder onderscheidend) en dat kost klanten. De zoektocht naar de echte verschillen begint door achter je bureau vandaan te komen en de klant op te zoeken in ‘het wild’. Ga op safari. Observeer hem, praat met en luister naar hem, ervaar zelf wat de klant allemaal meemaakt als hij jouw product koopt. Of dat van de concurrent! En tenslotte, vertaal die ervaringen naar een gewenst, onderscheidend – en dus aardig – aanbod. Wat door aardige medewerkers in een prettige omgeving wordt aangeboden. Alleen op deze manier is je omzet èn duurzaam èn renderend.

 

Wij stellen dat er veel te veel regels zijn, systemen die de boventoon voeren, om nog aardig te kunnen zijn. Hierdoor komen klanten onterecht op de tweede plaats. Benoem die regels daarom tot vijand en zorg dat je ze kwijt raakt. Voordat jij je klanten kwijt raakt.

 

Tenslotte introduceren we het begrip One-channel voor de inzet van de kanalen: de enige weg die de klant wil bewandelen om jouw product te kopen. Offline of online of samen, het maakt niet uit, de klant bepaalt. Ben je niet in staat de juiste weg (kanalen) te vinden, dan lopen de klanten weg. Weg succes. Weg omzet.

 

Aardig zijn:

Je inleven in de wensen en behoeften van anderen en daar – passend binnen je eigen waardepatroon – je aanbod en je gedrag op afstemmen, opdat het beste resultaat, voor nu en in de toekomst, bereikt wordt.

Loyaliteit:

Langdurige verbintenis, passend bij jouw waarden en normen, eerlijk en oprecht, met vol vertrouwen in elkaar.

Omzet:

Alles wat een klant bij jou koopt. Gezien over een langere periode en voorzien van marge, dus duurzaam en renderend.

Begrippen

Hieronder een korte omschrijving van de kernbegrippen in het boek.

Meer weten?

We hebben een boek vol geschreven rondom dit thema. Het biedt je meer duidelijkheid en maakt het voor jou makkelijker om ervoor te kiezen ook aardig te blijven of te worden.

Bestel het boek

Contact

 

Wim van Gennip

06-53221862

wim@aardigzijn.nl

Persoonlijke website

www.aardigzijn.nl

 

 

Olivier Akkerman

06-53706100

olivier@aardigzijn.nl

Persoonlijke website